ENDODONTİ

ENDODONTİ (KÖK-Kanal TEDAVİSİ)

Endodonti kanal tedavisi , dişin etrafındaki dokularda oluşan rahatsızlıkların tanı ve tedavisinde kullanılan yöntemdir. Dişin sinir dokusundaki hastalıklar, diş kökü kanallarındaki problem bu yöntemle tedavi edilir. :

Yöntemin kullanım amaçlarından biri hastalık veren dişin, canlılığını yok etmektir.. Bu dokuları sinir ve kan damarları oluşturur. Genelde buradaki sinirlerin iltihaplanması sebebiyle hastalar ağrı duymaya başlar.

Sinir dokularının iltihaplanmasının ise birden fazla sebebi olabilir. Bunlardan en sık görüleni ağız hijyeninin dikkatsizlik edilmesine bağlı olarak gelişenleridir. Özellikle karbonhidrat ağırlı besinler diş ve diş etinde kaldığında asite yol açar. Burada ne kadar kaldığına bağlı olarak öncelikle bakteri plağı oluşturur. Plak oluştuktan sonrasında ilkin diş minesine ondan sonra ise dişin çürümesine sebebiyet verir.

Diş minesinde olup biten erozyon zaman içinde dişin dokusuna yayılır. Zamanla çürük oluşmaya başlar. Sonrasında ise sinir hücrelerine kadar ulaşır. Burada diş sinirlerine ciddi zararlar verir. İltihap meydana gelmesi ile diş tamamen kullanılmaz hale gelir. Eğer buradaki hasar görmüş sinir hücreleri alınmaz ise sıcak ve soğuk gıdalar daha ağrı yapabilir.

Besinlerin haricinde sinir iltihabına sebep olacak öteki bir etken ise oluşan travmalardır. Bu travmalar genelde alınan darbe sonucu meydana gelir. Alınan darbe dişin köküne giden sinir hücrelerinin kopmasına sebep olur. Bu da dişin çiğneme fonksiyonunun yitirmesine yol açar. Darbe haricinde aşırı sert cisimleri çiğnemek yada dişi zorlamak tekrar sinir hücrelerinin kopmasına sebebiyet verir.

Bazen ise genetik olarak dişler olması gerekenden daha güçsüz yapıda olur. Bunun yanında hiçbir etken olmadan bazı dişler canlılığını kaybeder. Diş sinirlenirin ölüp ölmediği ise röntgen ile anlaşılır. Hastada ise şişme, sıcak ve soğuğa hassasiyet, diş ağrısı, diş ağrısına bağlı olarak görülen öteki semptomlardır.

Dişin iltihaplandığı ise değişik şekillerde anlaşılabilir. Bunlardan en başta gelen belirtinin sıcağa ve soğuğa karşı hassasiyet bulunduğunu yukarıda belirttik. Sıcak ve soğuğa hassasiyet hariç dişte oluşan renk değişiklikleri, yahut küçük darbelerde bile dişin ağrıması gösterilebilir.

Kanal tedavisinin kullanım amacı ise bu benzer biçimde durumlara bağlı olarak dişin canlılığını tekrar kazandırmak ve fonksiyonel hale getirmektir. Yapılışında anestezi uygulanmış olduğu için herhangi bir acı yoktur. Ancak müdahale sonrası birkaç gün dişte ağrı görülebilir.

Kanal tedavisi birtakım durumlarda tek seferde tamamlanamayabilir. Gelişen ve gözlenen durumlara nazaran 3 seansa kadar tedavi uzayabilir. Kanal tedavisine başlamadan ilkin ise dişin durumuna nazaran öncesinde bazı işlemlerin yapılması da doktor tarafınca istenebilir.

Kök-Kanal Tedavisi Nasıl yapılır ?

Endodontik kanal tedavisi anestezi kullanılarak yapılır. Bu nedenle tedavi sırasında herhangi bir ağrı hissetmezsiniz. Ancak diş ağrısı tedaviden günler sonra bile ortaya çıkabilir. Bunun için diş hekimi ağrı kesici reçete eder.

Kanal tedavisi için diş hekimi teşhis koymak için röntgen görüntüsünü inceler. Boy, sinir durumu ve diş yapısı dikkate alınarak tedaviye başlanır. Bazı durumlarda hastalara ilacı almaları ve bir haftaya kadar kullanmaları söylenebilir.

Bu işlemden sonra dişin kanal tedavisi yapılır. Daha sonra dişlerin mine boşlukları temizlenir ve sinir hücrelerine giden yollar açılır. Bu yol, diş hekiminin dişi dişin üstünden delmesiyle açılır.

Uzunluğu burada daha önce kaydedilen x-ışını filmi tarafından belirlenir. Sinir hücrelerine giden yol açıkken burada yaşayan mikropları yok etmek için aynı anda çeşitli dezenfektanlar kullanılır.

Tedavi süresi dişlerin durumuna bağlıdır. Bazı dişler tek seansta, bazıları ise üç seansa kadar tamamlanabilmektedir. Her seans ortalama bir saat kadar sürebilir.